Gebruikersbevraging

Website statistieken vertellen niet alles, ook al geven ze heel interessante info.

Daarom gingen we langs bij Gentinfo en lanceerden we een enquête.
In een volgend artikel hebben we het over brainstorm sessies.

Gentinfo

Gentinfo is het centraal aanspreekpunt voor informatie over het stadsbestuur en de stadsdiensten.
Zij krijgen vooral vragen over:

  1. Inschrijvingsactiviteiten 11.698
  2. Stadsdiensten & -personeel (contactgegevens) 9.117
  3. Bibliotheek 6.780
  4. Adreswijziging 4.485
  5. Uittreksels & documenten bevolking/burgerlijke stand 3.672
  6. Niet-stadsmaterie (contactgegevens) 3.504
  7. Identiteitsbewijs 3.290
  8. Weginfrastructuur 2.527
  9. Parkeren (bewonerskaart) 2.080
  10. Evenementen (organiseren, evnementenkalender, …) 1.679
  11. Gentse Feesten 1.579
  12. Vreemdelingen 1.568
  13. Vergunningen (inname openbaar domein) 1.419
  14. Kinderopvang 1.302
  15. Wonen 964
  16. Dieren 771
  17. Opzoekingen 756
  18. Huwelijk 740
  19. Afval 740
  20. Jeugd en jongeren (lijn-en NMBS-passen) 725

Enquête

In september plaatsten we een enquête op www.Gent.be. We kregen 261 inzendingen, met een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. 99% deelnemers vanop Gents grondgebied. 70% tussen 25 en 70 jaar oud. Dit zijn een aantal resultaten:

  • 61% kan alle gewenste informatie terugvinden op de website.
  • 49% vindt snel wat hij zoekt op de homepagina en 20% niet.
    Onoverzichtelijk, te veel informatie, menustructuur te diep.
    “Waar zitten de openingsuren van de zwembaden?”

Hoe komt u tot de informatie die u zoekt?

  • 67,29% via het menu
  • 48,12% via de zoekfunctie op Gent.be zelf
  • 44,36% via Google

Wilt u rechtstreeks met de stadsdiensten kunnen chatten?
26% van de bevraagden heeft er geen behoefte aan. De meerderheid is er dus wel voor te vinden.

Wilt u Gent.be op uw smartphone of tablet consulteren?
57% antwoordt: ja.

Wilt u via Gent.be de status raadplegen van een aanvraag, inschrijving, boek reservatie, … ?
89% antwoordt volmondig: ja.

Ook de wens naar info uit de buurt en gebaseerd op interesse scoren hoog.

Maar de hoogst scorende stelling was ‘Ik voel me echt thuis in Gent.’
Slechts 2 deelnemers voelen zich niet thuis in Gent.

En nu?

We organiseren een aantal brainstorm sessies om ideeën te sprokkelen over hoe we aan de vastgestelde wensen tegemoet kunnen komen.

Die ideeën voegen we samen met de antwoorden op de open vragen van de enquête.

Tot binnenkort!

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s