Na de brainstorm sessies

We hebben veel brainstorm sessies gedaan, met diverse groepen, elk met hun achtergrond.

De ontwerpen die gemaakt werden in de sessies waren, zoals te verwachten, uiteenlopend. Maar sommige grote lijnen kwamen steeds terug.

Het belang van een goede zoekfunctie

Niemand wil zich bezighouden met na te denken of hij op het e-loket moet zijn, dan wel op de hoofd website, en wie instaat voor een bepaalde dienstverlening: vb. stad of Ivago of …
En als het even kan worden enkel de relevante en juist geïnterpreteerde zoekresultaten getoond. Hier klinkt al een beetje semantiek in mijn oren.
En zou het niet leuk zijn om niet alleen in de Gent.be te gaan zoeken, maar ook in andere websites van de stad? Visitgent.be, oogent, gentverwent, enz.

Het belang van buurtinformatie en het geografische aspect

Iedereen wil weten wat er in zijn buurt te doen is, waar er openbare werken zijn in de buurt van zijn woning of werk, waar de dichtstbijzijnde dokter is, enz enz.
En liefst gecombineerd met de informatie van onze partners: wanneer wordt de PMD opgehaald in mijn straat?

Dienstverlening en persoonlijke informatie

Niemand heeft nog zin om aan een loket aan te schuiven voor het aanvragen of afhalen van documenten. Vandaar de vraag naar een goed functionerend e-loket met geïntegreerde back office processen.
Door een persoonlijk profiel aan te maken op Gent.be zal de informatie dat Gent reeds beschikt over jou je geen twee keer gevraagd worden.

En uiteraard een multidevice Gent.be

Iedereen is steeds en overal online tegenwoordig, en daarom moet Gent.be de relevante informatie en dienstverlening aanbieden op het daarvoor meest geschikte device.

Ook participatie en inspraak kwam telkens terug

We willen zowel melden dat de straatlantaarn ter hoogte van onze woning niet meer functioneert, alsook onze mening geven in een bepaald debat.
Maar we willen ook informatie leuk vinden, en delen met onze vrienden.
Maar gaan we van onze Gent.be een nieuwe Facebook maken? Ik denk het niet.
Gaan we in de Gent.be meer interageren met social media? Ja, graag!

Verschillende belangengroepen

Mensen met een beperking hameren op een gebruiksvriendelijke site, Anysurfer of WCAG compliant, en dienstverlening meer op hun maat voorzien. Doven en slechthorenden zouden via sms iets kunnen melden aan Gentinfo, want aan telefoneren hebben zij niets.

De sessie met de bewonersacademie lichtte dan weer het belang toe van de buurtgebonden informatie, participatie en initiatieven buiten stad Gent om. Ze zijn vragende partij om samen te werken, samen informatie te delen, …
Als je enkele deelnemers aan het woord wil horen, lees dan het Storify verslag van Catherine.

Bij de Digipolis medewerkers kwamen de technische aspecten steeds weer naar boven: een ‘beregoeie’ zoekfunctie, performantie vereisten, enz…

Tot hier toe de gelijkenissen

We hebben veel Gent.be’s gezien: enkel één zoekbalk en geen menu meer, een promotionele website met veel aandacht voor activiteiten, een interactieve website doordrongen van social media, Gent.be als blog, een persoonlijke Gent.be samengesteld op basis van de eigen behoeften en interesses van de burger, …

Wie is de winnaar? Niemand, we halen uit al die ontwerpen bepaalde elementen, combineren dit met de expertise van ons projectteam en medewerkers en hopen tot een Gent.be te komen waar iedereen zich in kan vinden.

Aan de slag!

Advertenties

One thought on “Na de brainstorm sessies

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s