Basisprincipes

De basisprincipes zijn gebaseerd op die van het gerenommeerde digitale diensten team van de Britse Overheid, cfr. https://www.gov.uk/designprinciples
Het helpt ons om keuzes te maken.

Dit is de versie van 5 maart 2013:

  1. Begin bij de behoeft​en *
  2. Doe minder
  3. Ontwerp op basis van gegevens
  4. Doe het moeilijke werk om​ het makkelijk te maken
  5. Herhaal, herhaal en herhaal.
  6. Bouw voor inclusie
  7. Begrijp de​ context
  8. Bouw digitale dienste​n, geen websites
  9. Wees consistent, n​iet uniform
  10. Werk transparant: de wereld wordt er beter van

1. Begin bij de behoeft​en *

*gebruikersbehoeften, niet de behoeften van de overheid

Het ontwerpproces moet beginnen met het identificeren en na te denken over echte behoeften van de gebruiker. We moeten rond die behoeften ontwerpen – niet rond de manier waarop de ‘officiële procedures’ op dit moment lopen. We moeten de behoeften grondig begrijpen – bekijk gegevens kritisch, hou het niet bij veronderstellingen – en vergeet niet dat wat gebruikers vragen niet altijd is wat ze nodig hebben.

We gebruiken ‘gebruikersbehoeften’ als basisprincipe, omdat mensen naar onze sites komen om taken te volbrengen en aan de behoeften te voldoen, ze komen niet enkel een kijkje nemen. Focussen op behoeften betekent dat we ons kunnen concentreren op de dingen die de meeste waarde leveren voor het geld dat de website kost.

​2. Doe minder

De overheid moet alleen doen wat alleen de overheid kan doen. Als iemand anders het doet – link er dan naartoe. Als we kunnen zorgen voor middelen (zoals API’s) die andere mensen helpen om dingen te bouwen – dan doen we dat. We moeten ons concentreren op de onherleidbare kern.

We creëren een betere dienstverlening en besparen meer geld door onze middelen in te zetten waar ze best kunnen renderen.

3. Ontwerp op basis van gegevens

Meestal werken we verder aan een bestaand iets – gebruikers maken al gebruik van onze diensten. Dit betekent dat we kunnen leren van relevante gedragsmetingen. De metingen hebben geen waarde tenzij we er rekening mee houden in de ontwikkelproces – prototypes maken en gebruikers testen.

Dit is het grote voordeel van digitale diensten – we kunnen kijken en leren van het gedrag van gebruikers, het systeem ontwerpen zodat het past bij wat de mensen van nature kiezen, eerder dat dan hun gedrag te proberen buigen naar een systeem dat wij uitgevonden hebben.​

4. Doe het moeilijke werk om​ het makkelijk te maken

Iets er eenvoudig doen uitzien is makkelijk; iets maken dat eenvoudig te gebruiken is, is veel moeilijker – vooral wanneer de achterliggende systemen ingewikkeld zijn – maar het is onze plicht.

Als overheid hebben we een grote beslissingsbevoegdheid, maar ook grote verantwoordelijkheid – heel vaak moeten mensen onze dienstverlening gebruiken omdat er geen alternatief is. Als we niet hard werken om die dienstverlening eenvoudige en bruikbaar te maken, dan verspillen we de tijd van onze gebruikers.​

5. Herhaal, herhaal en herhaal.

De beste manier om effectieve diensten te bouwen is om klein te beginnen en dat proces te herhalen. Lanceer applicaties vanaf aan de minimum eisen voldaan is, test met echte gebruikers, bouw telkens een volgende versie door aanpassingen te doen op basis van de gebruikerstesten.

Iteratie vermindert het risico. Het maakt grote fouten onwaarschijnlijk en laat ons leren uit kleine mislukkingen. Dit voorkomt een analyse document van 200 pagina’s dat een project kan blokkeren omdat men er tijdens het ontwikkelproces niet van wil afwijken. Ook dit is de kern voordeel van digitaal: niks is definitief – we kunnen wijzigingen ongedaan maken.​

6. Bouw voor inclusie

Een toegankelijk ontwerp is een goed ontwerp. Ons doel zou moeten zijn om onze applicaties zo toegankelijk mogelijk te maken. Als we daarvoor elegantie moeten opofferen – dan is het zo. We hoeven niet bang te zijn voor het voor de hand liggende, het is niet ons doel web conventies opnieuw uit te vinden, de verwachtingen moeten duidelijk zijn.

Wij ontwerpen voor de volledige stad – en niet alleen voor degenen die vertrouwd zijn met internet. Meer zelfs, de mensen die het meest behoefte hebben aan onze diensten zijn vaak de mensen die er minst makkelijk mee overweg kunnen. Als we daar van in het begin rekening mee houden, dan maken we voor iedereen een betere website.

7. Begrijp de​ context

We ontwerpen niet voor een scherm, we ontwerpen voor mensen. We moeten goed nadenken over de context waarin ze onze diensten gebruiken. Bevinden ze zich in een bibliotheek? Gebruiken ze hun smartphone? Kunnen ze echt goed overweg met Facebook? Hebben ze nog nooit eerder het web gebruikt?

Wij ontwerpen voor een zeer diverse groep van gebruikers met zeer verschillende technologieën en behoeften. We moeten de technologische en praktische omstandigheden begrijpen waarin onze diensten worden gebruikt. Anders ontwerpen we misschien mooie diensten die niet relevant zijn.​

8. Bouw digitale dienste​n, geen websites

Onze diensten beginnen en eindigen niet op onze website. Het kan beginnen met een zoekmachine en eindigen in het ​​postkantoor. We moeten daarvoor ontwerpen, zelfs als we het niet zelf beheren. En we moeten erkennen dat op een dag, voordat we het beseffen, het over andere digitale diensten zal gaan.

Websites zijn niet ons einddoel, digitale diensten wel. Op dit moment is web het beste kanaal om digitale diensten te leveren – maar dat zou kunnen veranderen, en sneller dan we zouden verwachten.​

9. Wees consistent, n​iet uniform

Waar mogelijk moeten we gebruik maken van dezelfde taal en dezelfde ontwerp patronen – dit helpt mensen vertrouwd te raken met onze diensten. Maar als dit niet mogelijk is, moeten we ervoor zorgen dat onze onderliggende methode consistent is. Zodat onze gebruikers bijna kunnen raden wat ze moeten doen.

Dit is geen keurslijf of wetboek. Goede dienstverlening uitwerken is geen bandwerk. We kunnen ons nog niet elk scenario voorstellen en daar regels voor schrijven. Elke situatie is anders en moet anders behandeld worden. Enkel een consequente aanpak kan er voor zorgen dat gebruikers sneller (ver)nieuw(d)e diensten kan gebruiken – zelfs als we naar een nieuwe digitale tijdperk evolueren.​

10. Werk transparant: de wereld wordt er beter van​

We moeten delen wat we doen wanneer we maar kunnen. Met collega’s, met de gebruikers, met de wereld. Deel code, deel ontwerpen, wissel ideeën uit, deel bedoelingen, deel mislukkingen. Hoe meer ogen er op een dienst kijken, hoe beter het wordt – blunders worden gespot, betere alternatieven worden geduid, de lat wordt hoger gelegd.

Mede omdat veel van wat we doen is alleen mogelijk is door open source code en de vrijgevigheid van de web design community, is het onze plicht om iets terug te geven. Maar vooral omdat meer openheid zorgt voor een betere dienstverlening – beter begrepen en beter onderzocht. Als we onze code weggeven, krijgen we betere code terug. Daarom geven we vrij.

Advertenties

One thought on “Basisprincipes

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s